کد خبر : 33645
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1396 - 13:07

آب در اختیار کشاورزانی قرار گیرد که بهره وری دارند / زمان ولخرجی آب گذشته است !

آب در اختیار کشاورزانی باشد که بهترین بهره وری را دارند

آب باید در اختیار کشاورزانی قرار داده شود که از آن بهترین بهره وری را داشته باشند.

عیسی کلانتری در جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان کرمانشاه به اجرای طرح گرمسیری استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: دولت برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان غرب این استان سرمایه گذاری کلانی کرده و این آب باید در اختیار کشاورزانی قرار داده شود که از آن بهترین بهره وری را داشته باشند.
او گفت: آب را نباید در اختیار افرادی قرار دهیم که دانش و علم کشاورزی ندارند و هزینه های زیادی را به بخش آب تحمیل می کنند و تولیدات آنها تناسبی با میزان آب مصرفی نداشته باشد.
وی تاکید کرد: مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه برای تعریف یک الگوی نظام بهره برداری در مناطق سرپل ذهاب و قصرشیرین که سامانه گرمسیری در آنجا اجرا شده است از دانش و فناوری یک شرکت خارجی بهره می گیرد، چرا که در زمینه دانش و فناوری در حوزه کشاورزی ضعیف هستیم.
او گفت: به اعتقاد بنده از کشاورزانی که می خواهند از آب طرح گرمسیری برای کشاورزی استفاده کنند باید به ازای هر مترمکعب هزار ریال اخذ شود تا بیشتر قدر آب را بدانند.
کلانتری تاکید کرد: در زمینه استفاده از آب در کشور اکنون مشکل داریم و باید کشاورزان را در راستای استفاده درست از آب آموزش دهیم.
وی همچنین اظهار کرد: در ایران در حوزه انتقال دانش و فناوری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی پژوهشی به مزرعه ضعیف عمل کرده ایم که پیشنهاد می کنم در استان کرمانشاه برای رفع این ضعف از دانش و فناوری یک شرکت خارجی بهره بگیریم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تاکید کرد: در استان کرمانشاه تولیدات را به منظور کاهش هزینه ها و افزایش ارزش افزوده باید به صورت زنجیره پیوسته با هم دید.
کلانتری همچنین با بیان اینکه در استان کرمانشاه توسعه گلخانه در اولویت قرار گرفته است گفت: ابتدا باید مصرف صحیح آب در راستای بهره وری بیشتر مورد توجه جدی باشد تا بتوان از طرح های گلخانه ای بیشترین بهره را برد.
او به توجه ویژه به بازاریابی محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه تاکید کرد و افزود: باید به سمت تولید محصولات صادرات محور رفت و محصولاتی تولید کرد که بتوانیم در بازار خارجی توان رقابت داشته باشیم .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.