کد خبر : 32234
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1396 - 18:01

کاهش بارندگی بهاری و نگرانی کشاورزان !

کاهش بی سابقه بارندگی در فصل بهار امسال، کشاورزان را نگران کرده است.

کاهش ۴۳درصدی بارندگی بهاری و نگرانی کشاورزان  مازندران

 

هواشناسی مازندران در تازه ترین گزارش از وضعیت بارندگی ، میزان بارش در سه ماه بهار امسال را حدود ۹۲ میلی متر اعلام کرد.
این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۱۶درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۳درصد کاهش نشان می دهد.
میزان بارش در سه ماه بهار سال گذشته حدود ۱۶۲ میلی متر بوده است .
بر اساس گزارش هواشناسی مازندران بیشترین کاهش بارندگی در فصل بهار امسال به ترتیب در ۱۵ایستگاه هواشناسی مازندران از گلوگاه حدود ۳۷درصد ،دشت ناز ۳۱ ، کجور ۲۷، بابلسر ۲۵، ساری، ۲۴، کیاسر ۲۲، بلده ۲۱ ، پل سفید ۱۹ ،نوشهر ۱۴، آلاشت ۱۲، بندر امیر آباد ۱۱، رامسر ۱۰ ، سیاه بیشه هفت و قراخیل قائمشهر ۲ درصد کاهش بوده است.
هر چند خرداد ماه کم بارش ترین ماه های سال در استان مازندران محسوب می شود اما در خرداد ماه امسال خیلی کمتر از نرمال بارش اتفاق افتاد.
در خرداد ماه امسال حدود ۳میلیمتر باران در مازندران باریده است که نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۸۸درصد و نسبت به خرداد سال گذشته حدود ۹۱درصد کاهش نشان می دهد.
تحلیل هواشناسی مازندران از متوسط بارش ۹ماهه سال زراعی ( سال آبی ۹۵- ۹۶ از مهر ماه سال قبل تا پایان خرداد ماه امسال ) نشان می دهد که حدود ۴۹۸میلمتر بارندگی در استان اتفاق افتاده است که نسبت به دوره بلند مدت حدود ۱۳درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود ۲۴درصد کاهش داشت.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۳هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفته است و اکنون در مرحله خوشه دهی قرار دارد.
دوره کاشت ، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی ۷۵ تا ۹۰ روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.
از آنجایی که در سه سال اخیر کشت دوباره نشا برنج یا تولید برنج به روش پرورش ساقه شالی ( رتون ) در شالیزارهای مازندران رونق خاصی گرفته است، بارندگی در فصل بهار از اهمیت خاصی برای پر شدن حفره های زیر زمینی و آبیاری شالیزارها دارد.
بنابراین کاهش بی سابقه بارندگی در فصل بهار امسال ، کشاورزان مازندران را برای کشت دوم شالی نگران کرده است.
اگر چه آب شالیزارهای مازندران در سال های نه چندان دور بیشتر از آب بندان هایی تامین می شد که ذخایر آبی آن را بارش های پائیزی و زمستانی تامین می کرد، ولی روی آوری کشاورزان به کشت بیشتر برنج از دهه ۶۰ به بعد و خشکسالی های ۳۰ سال اخیر سبب شد تا بهره برداری از آب های زیرزمینی مورد توجه قرار گرفته و افزایش یابد.
بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای مازندران ، هم اکنون حدود ۸۱ هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد .
اگر چه آمار رسمی و دقیقی از تعداد چاههای غیرمجاز وجود ندارد ، ولی گمانه زنی ها آمار این بخش را تا ۲برابر چاههای مجاز هم برآورد می کند.
استان مازندران ۱۲۰ رودخانه اصلی و فرعی دارد که حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به روش های مختلف از جمله سردهنه ها ،آبیاری می شوند.
مازندران دارای ۲سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت ۳۲۴ میلیون مترمکعب است که امسال به طور میانگین ۸۵ درصد ظرفیت این سدها پر شد.
۸۰۰قطعه آببندان با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب در استان مازندران وجود دارد که امسال ۹۶درصد از ظرفیت این آببندان ها نیز پر شد.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی در مازندران بهره برداری می شود.
مازندران با تولید سالانه ۹۵۰ هزار تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.