کد خبر : 31959
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1396 - 14:02

چه خبر از خرید تضمینی گندم ؟

خرید گندم در برخی استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان رو به پایان است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: خریدتضمینی گندم به ۴ میلیون تن رسید

‘اسماعیل اسفندیارپور’ در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان گندم به ارزش ۵۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خریداری شده است که بخشی از مطالبات گندم کاران پرداخت و مابقی مطالبات بزودی به حسابشان واریز می شود.
وی اظهار داشت: خوزستان با یک میلیون و ۳۵۰ هزارتن، گلستان با ۹۶۲ هزارتن، فارس با ۵۰۰ هزارتن، کرمان با ۲۰۰ هزارتن رتبه های اول تا چهارم خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه خرید گندم در برخی استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان رو به پایان است، تصریح کرد: اکنون تمامی استان های کشور به عملیات برداشت و خرید گندم پیوسته اند به جز استان های اقلیم سرد از جمله همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان که به تدریج آنان نیز وارد عملیات می شوند.

** ۹۵ درصد گندم دوروم کشور خریداری شد
مشاور وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: بخش عمده گندم دوروم مربوط به استان های خوزستان ، جنوب فارس و دهلران است که تاکنون ۹۵ درصد آن خریداری شده است.

** خرید بذر گندم به ۱۷۰ هزارتن رسید
اسفندیارپور افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۷۰ هزارتن بذر گندم خریداری شده که نزدیک ۶۲ هزارتن مربوط به استان خوزستان و ۴۰ هزارتن مربوط به گلستان بوده است.
وی با اشاره به سیاست وزارت جهادکشاورزی درباره کاهش سطح زیرکشت گندم گفت: به دلیل کاهش بارندگی ها در نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال، به نظر می رسد در اقلیم سرد دیم با کاهش اندک تولید مواجه شویم که با افزایش عملکرد تولید در گندم آبی این موضوع مرتفع می شود.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: با این وجود برداشت و خرید گندم روند خوبی را طی می کند به طوری که انتظار می رود طبق برنامه ریزی ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن گندم خریداری شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر کشت گندم در سطح پنج میلیون و ۹۸۰ هزار هکتار انجام می شود که دو میلیون و۱۰۰ هزارهکتار آن مربوط به اراضی آبی و سه میلیون و ۸۷۰ هزار هکتار آن اراضی دیم است.
وی افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد امسال هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم (ماکارونی) ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می شود.
به گزارش ایرنا، خرید گندم سال زراعی جاری از بیست و یکم اسفندماه پارسال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهر ماه امسال ادامه دارد.
پارسال ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد.
در سال ۱۳۹۵ قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.