کد خبر : 32182
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 تیر 1396 - 10:57

چند درصد عسل تولیدی کشور ارگانیک است ؟

توانسته ایم عسل رابه یک صنعت ارگانیک تبدیل کنیم به طوری که مردم از تولید و مصرف عسل ارگانیک استقبال می کنند.

کمتراز ۵ درصد عسل تولیدی کشور ارگانیک است

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، ‘سیدرضا نورانی’ در نشست خبری ‘نخستین کارگاه تخصصی زنبورداری ارگانیک’ که در تهران برگزار می شود افزود: با توجه به سابقه ۱۰ ساله انجمن ارگانیک توانسته ایم عسل رابه یک صنعت ارگانیک تبدیل کنیم به طوری که مردم از تولید و مصرف عسل ارگانیک استقبال می کنند.
وی با بیان این که عسل ارگانیک دارای مزیت ارزش افزوده و ارزآوری بالا در صادرات غیرنفتی است ، اظهارداشت: درحال حاضر عسل ارگانیک ایران دارای گواهی بین المللی اتحادیه اروپاست و به اتحادیه اروپا و کشورهای عربی صادر می شود.
به گفته وی، اما به دلیل حجم عسل تولیدی کشور صادرات عسل ما محدود است.
وی تصریح کرد: انجمن ارگانیک ایران در یک دهه گذشته در مسیر توسعه محصولات ارگانیک ایران گام برداشته به طوری که اکنون ۴۳ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات ارگانیک و ۳۸ هزار هکتار عرصه طبیعی در کشور داریم که در سال ۲۰۱۵ در سازمان جهانی اروپایی ( IFOAM) و یک سازمان امریکایی ثبت شده است.
وی با بیان اینکه ایران به دلیل تولیدات ارگانیک توانسته در رتبه بندی (رنکینگ) جهانی تولید کنندگان محصولات ارگانیک قرار گیرد گفت: اکنون ایران رتبه ۴۳ تولیدات جهانی را دارد.
رئیس انجمن ارگانیک ایران یکی از مشکلات صنعت عسل را در اولویت نبودن برنامه های دولت عنوان کرد و ادامه داد: به تازگی در مجلس شورای تولید محصولات ارگانیک در برنامه های ششم توسعه قرار گرفت و اگر این صنعت جز برنامه های رسمی دولت قرار بگیرد به طور حتم دارای آمار و ارقام دقیق در این صنعت خواهیم شد.
به گفته وی، برای تولید عسل ارگانیک و داشتن گواهی های بین المللی اتحادیه اروپا و استاندارد ۱۱۰۰۰ ملی باید مدیریت تولید داشته باشیم به طوری که تولیدکنندگان ما بدانند که کندو زنبورعسل حداقل باید بین ۵ تا ۶ کیلومتر با مزارع و باغاتی که سم و کود استفاده می کنند، فاصله داشته باشد، زیرا مسیر پروازی زنبورعسل در شعاع ۵ کیلومتری است.

** شرکت تعاونی ارگانیک در حال تشکیل است
نورانی از تشکیل شرکت تعاونی ارگانی خبرداد و گفت: برای نخستین بار شرکت تعاونی ارگانیک تحت نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور بزودی تشکیل می شود.
وی اضافه کرد: تاکنون اقدامات اولیه انجام شده و سهام بزودی از طریق رسانه های عمومی به اطلاع می رسد و این گام خوبی در بخش تولید و توسعه محصولات ارگانیک است.
به گزارش ایرنا، طبق امارها اکنون ایران رتبه چهارم تولید عسل، رتبه هشتم جمعیت کلونی های زنبور را داراست و از لحاظ سرانه مصرف نیز نسبت به سرانه جهانی از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.