کد خبر : 34126
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1396 - 18:40

نباید با خوش خیالی، کشاورزان را دلسرد کنیم ! / نرخ تورم برای خرید گندم لحاظ شود

اگر این کار را نکنیم کشاورز داخلی را ضعیف کرده‌ایم.

اگر این کار را نکنیم کشاورز داخلی را ضعیف کرده‌ایم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود افزایش تولید، سطح زیر کشت گندم را طی سه سال ۵۷۵ هزار هکتار کاهش داده‌ایم.

اسماعیل اسفندیاری‌پور در گفتگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند، به دلیل آب‌بر بودن گندم، باید سطح زیر کشت این محصول را کاهش داد و نیازی به تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور نیست، با رد این موضوع اظهار داشت: کارشناسان در جریان هستند که دوره رشد و نمو گندم هم‌زمان با بارش‌های پاییزه و زمستانه است و دو سوم سطح زیرکشت گندم در کشور دیم است که از طریق آب سبز یا همان آب باران تغذیه می‌شود و نیازی به آبیاری ندارد.

وی با اشاره به این موضوع که در استان‌هایی که بیشترین حجم گندم تولید می‌شود نیز مصرف آب بالا نیست، خاطرنشان کرد: استان گلستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم در کشور شاید سالانه ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای یک میلیون تن گندم مصرف نکند؛ چراکه این استان‌ها پربارش و مرطوب هستند که مصرف آب زیادی ندارند.

کاهش ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی

اسفندیاری‌پور گفت: در طرح گندم یک استراتژی تعریف کردیم که اصول فنی زراعت در آن دیده شده و نگاهمان کاهش سطح زیرکشت گندم آبی از دو میلیون و ۴۷۵ هزار هکتار طی ۳ سال به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار رسیده، یعنی ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در بخش آبی کاهش داشته‌ایم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به اقدامات انجام‌شده برای افزایش عملکرد در هکتار و کاهش مصرف آب در بخش گندم اشاره کرد و افزود: استفاده از بذر ارقام جدید، استفاده از بذرهای پرمحصول، تغذیه مناسب، مکانیزاسیون، کنترل عوامل خسارت‌زا و کنترل انواع آفات و بیماری‌ها و همچنین ورود کمباین‌های جدید به مزارع باعث شده تا بتوانیم نیاز گندم داخل کشور را خودمان تأمین کنیم.

گندم محصول کم آب بر است

اسفندیاری‌پور تأکید کرد: گندم جزو محصولاتی است که کمترین مصرف آب را دارد و جزو گیاهان کم‌آب‌بر است، به‌طوری‌که بر اساس مطالعات انجام‌شده اخیر در بخش کشاورزی فقط ۱۸ تا ۲۰ درصد آب مصرفی این بخش برای گندم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زراعت‌های تابستانه بیشترین حجم مصرف آب را دارد، افزود: برای همین سوق دادن محصولات به سمت کشت پاییزه در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی طراحی شد، تا به سمتی برویم که محصولات اساسی ما در کشور تأمین شده و محدودیت آب را هم در نظر بگیریم.

تا سال ۱۴۰۴ رویکر صادراتی نداریم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خطاب به آنهایی که عنوان می‌کنند گندم مازاد نباید در کشور تولید شود، اظهار داشت: تا افق ۱۴۰۴ رویکرد صادراتی در گندم نداریم؛ چراکه به دلیل محدودیت‌های آب، مزیت هم نداریم.

آزمایش خاک ضرورتی برای جلوگیری از کود نابجا

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود کارشناسان معتقدند بدون آزمایش خاک و تقویت نقاط ضعف خاک، کودهای بی‌رویه به مزارع داده می‌شود که سبب کاهش عملکرد در هکتار شده نیز گفت: با آموزش‌هایی که توسط مروجین داده می‌شود، اکنون اکثر کشاورزان آزمایش خاک را انجام می‌دهند؛ چراکه آزمایشگاه‌ها به‌اندازه کافی در سطح کشور وجود دارد و با این کار مقدار عنصری که از خاک برداشت می‌شود توسط کود مناسب به خاک برگردانده می‌شود و مصرف کود حیوانی در کنار کود شیمیایی به‌عنوان غذای گیاه در دستورکار است.

وی تأکید کرد: به دنبال افزایش سطح زیرکشت نیستیم و گفت در ۴ سال گذشته متوسط خرید گندم از کشاورزان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال بوده که همین میزان به مصرف نانوایی‌ها می‌رسد.

مجری طرح گندم اضافه کرد: باید تمام ابعاد را مدنظر گرفت و نباید با خوش‌خیالی کشاورزان را دلسرد کنیم، تا خدای‌ناکرده دوباره نیاز به واردات گندم داشته باشیم؛ چراکه ما زندگی‌مان را با آن طرف آب تنظیم نمی‌کنیم. آنها حمایت‌های متعددی را به صورت مستقیم و  غیرمستقیم از کشاورزان خود انجام می‌دهند.

دولت نرخ تورم را برای خرید تضمینی گندم لحاظ کند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد تا امسال نیز با توجه به آغاز فصل کشت پاییزه، دولت نرخ تورم را برای افزایش نرخ خرید تضمینی در نظر بگیرد که رقمی حدود ۹ درصد است که اگر این کار را نکنیم کشاورز خارجی را فربه و کشاورز داخلی را ضعیف کرده‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.