کد خبر : 34050
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 شهریور 1396 - 12:06

عدم اجرای قوانین مهمترین مشکل کشاورزی است / کشاورزی صرفه اقتصادی خوبی ندارد

مهمترین مشکل کشاورزی ایران عدم اجرای قوانین توسط دولت ها است.

مهمترین مشکل کشاورزی ایران عدم اجرای قوانین توسط دولت ها است.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: مهمترین مشکل کشاورزی ایران عدم اجرای قوانین توسط دولت ها است.

اسفندیار امینی در گفتگو با دهقان نیوز با اشاره به اینکه قوانین خوبی در بخش کشاورزی از سوی مجلس مصوب شده است افزود: متاسفانه برخی از این قوانین بدرستی اجرا نمی شوند و همین موضوع باعث شده تا کشاورزان با مشکلات زیادی روبرو باشند.

وی گفت: بعضا برخی قوانین موجود در بخش کشاورزی با آیین نامه های مصوب دولت یا بخشنامه های وزارتی دستخوش تغییراتی می شوند که این موضوع به سود جامعه کشاورزی نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزی در کشور از صرفه اقتصادی خوبی برخوردار نیست گفت: دلیل این موضوع این است که ارزش افزوده تولیدات کشاورزی پایین آمده است. برای مثال اگر حدود ۳۰ سال پیش یک زمین کشاورزی خریداری می شد مالک آن ظرف ۳-۲ سال می توانست از محل درآمدهای زمین کشاورزی ، پول آن زمین را بدست آورد اما اکنون می بینیم که قیمت یک هکتار زمین کشاورزی در شرق اصفهان اگر ۴۰۰ میلیون باشد و در آن زمین گندم کشت شود، پول بدست آمده حاصل از یک هکتار گندم حدود ۴ میلیون تومان است که با قیمت زمین بسیار فاصله دارد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان افزود: صرفه اقتصادی و ارزش افزوده در بخش کشاورزی به مراتب پایین تر از بخش هایی مانند تجارت، صنعت و یا مسکن است و همین مضوع باعث می شود برخی کشاورزان انگیزه ای برای کشت و کار نداشته باشند.

امینی با بیان اینکه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کشور بدرستی اجرا نمی شود به دهقان نیوز گفت: تنها بخشی که قانونگذار خرید آن را تضمین کرده بخش کشاورزی است. در این خصوص دولت مکلف است هر ساله با رعایت چهار فاکتور، قیمت ۲۷ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات را قبل از فصل کشت به تولیدکنندگان بخش کشاورزی اعلام کند تا کشاورز و تولیدکننده بداند قرار است در سال زراعی جدید محصولش با چه قیمتی خریداری می شود اما می بینیم که این موضوع از سوی دولت ها رعایت نمی شود در حالی که باید دولت آمادگی خرید محصولات کشاورزی را داشته باشد.

وی در پایان با انتقاد از اینکه افزایش قیمت خرید محصولات کشاورزی متناسب با هزینه ها و تورم نیست گفت: برای نمونه قیمت خرید شیر از دامدار از سال ۹۱ تاکنون ثابت مانده است در حالی که قیمت خرید شیر از دامدار اکنون باید حدود ۷۵ درصد بیشتر از سال ۹۱ باشد. این در حالی است که قیمت لبنیات برای مصرف کننده طی سالهای فوق حدود ۱۵۰ درصد گران شده ولی تولیدکننده با همان قیمت سال ۹۱ محصول خود را بفروش می رساند که دلیل آن عدم اجرای درست قانون خرید محصولات کشاورزی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.