کد خبر : 54690
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 تیر 1399 - 9:06

شخم‌زدن محصول‎ کشاورزی / این بار نوبت گوجه‌فرنگی / پای دلال به کارخانه‎ رب گوجه‌ هم باز شد / دبیرِ خانه کشاورز: کارخانه ها را خاموش می کنند تا کامیون‎ گوجه سه روز پشت درب بماند! / برخی کارخانه ها با دلال شریک می شوند

شخم‌زدن محصول‎ کشاورزی / این بار نوبت گوجه‌فرنگی / پای دلال به کارخانه‎ رب گوجه‌ هم باز شد / دبیرِ خانه کشاورز: کارخانه ها را خاموش می کنند تا کامیون‎ گوجه سه روز پشت درب بماند! / برخی کارخانه ها با دلال شریک می شوند

داستان قیمت و فروش برای گوجه کاران تکرار شده است.

داستان قیمت و فروش برای گوجه کاران تکرار شده است.

داستان شخم زدن محصول به بار نشسته در گلستان مدت‌هاست به تنها گزینه انتخابی برای کشاورزان تبدیل شده است، در این میان تنها محصول از بین نخواهد رفت بلکه همراه با محصول به بار نشسته، زحمت کشاورز، اشتغال استان و اقتصاد نیز شخم زده خواهد شد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، مدت‌هاست که دیگر برای کشاورزان گلستانی  فرقی نمی‎کند زمان برداشت چه محصولی در استان باشد، سیب زمینی، سویا، هلو و یا هر محصول دیگر…

مدتهاست قصه پر غصه نامناسب بودن قیمت فروش محصول در زمان برداشت و بلاتکلیفی کشاورزان در استانی که البته نام کشاورزی خیز بودن را یدک می‎کشد تکرار می‎شود، این بار اما داستان قیمت و فروش برای گوجه کاران گلستانی تکرار شده است.

چند روزی است زمان برداشت گوجه، محصولی که البته در سبد غذایی بسیاری از افراد جامعه جای دارد آغاز شده است اما نامناسب بودن قیمت خرید از گوجه کاران موجب شده تا آنها از فروش محصول خودداری کنند چرا که هزینه برداشت بیش از درآمد عایدی برای آنها خواهد بود.

اغلب مشکلات در زمان برداشت محصولات کشاورزی به نبود صنایع تبدیلی در استان باز می‎گردد اما در حالی که صنایع تبدیلی مربوط به گوجه فرنگی در استان فراهم است به دلیل باز شدن پای واسطه‎ها به کارخانه‎های رب گوجه فرنگی این محصول با قیمت بسیار اندک از گوجه‌کاران خریداری می‎شود.

گوجه کاران گلستانی از شرایط پیش آمده برای محصولشان ناراضی هستند عده‎ای از آنها در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان از عدم حمایت مسوولان در زمان برداشت محصول ابراز نارضایتی کردند و معتقد بودند وقتی مسوولان به کشاورزان کشت محصولات با نیاز آبی کم را پیشنهاد می‎کنند چرا در زمان برداشت شاهد حمایتی از سوی آنها نیستیم.

به گفته گوجه‌کاران گلستانی بعد از هفت ماه زحمت و تقبل هزینه‎های سرسام آو‌ر در خصوص خریداری کود و سم، حالا و در زمان برداشت قیمت پیشنهادی برای خرید گوجه از آنها آن قدر پایین است که نمی‎تواند حتی هزینه‎های آنها را پوشش دهد و هیچ درآمد و سودی عاید آنها نخواهد شد.

در شرایط فعلی، گوجه‌کاران گلستانی گزینه‎ای جز شخم زدن محصولات خود در زمین ندارند داستان شخم‌زدن محصول به بار نشسته در گلستان مدت‌هاست تنها گزینه انتخابی برای کشاورزان شده است، در این میان تنها محصول از بین نخواهد رفت بلکه همراه با محصول به بار نشسته زحمت کشاورز، اشتغال استان و اقتصاد نیز شخم زده خواهد شد.

وضعیت قرمز گوجه‌کاران گلستانی در فصل برداشت محصول/ پای دلالان به کارخانه‎های رب گوجه‌فرنگی هم باز شد

به گفته دبیر خانه کشاورز گلستان، گوجه محصولی است که در سبد غذایی اکثر افراد جامعه هم به صورت تازه‌خوری، هم رب گوجه‌فرنگی و سایر مشتقات وجود دارد و کشت آن سال‌هاست در استان اتفاق می‎افتد.

علیقلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حالی که چندین کارخانه رب گوجه به عنوان صنایع تبدیلی در استان ایجاد شده که ظرفیت آن بیش از ماده اولیه که گوجه‌کاران تولید می‎کنند، است متأسفانه صنایع ما هیچ وقت بر اساس سیاست برد_ برد عمل نکرده و همیشه به فکر منافع خود هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در فصل برداشت گوجه‌فرنگی، صنایع خسارت فراوانی به کشاورزان تحمیل کردند افزود: زمان برداشت گوجه، کارخانه‎ها را خاموش کردند تا کامیون‎ها دو تا سه روز پشت درب کارخانه بمانند در آن هوای گرم گوجه تبدیل به آب می‎شد و به قیمت خیلی کم از کشاورز خریداری می‎کردند در واقع بعضی کارخانه‎ها اجازه می‎دادند یکسری افراد دلال در امر خرید مشارکت و کارخانه‎ها را اجاره کنند.

دبیرخانه کشاورز گلستان  اضافه کرد: این افراد به دنبال بقا و پایداری تولید نیستند تنها به منافع خود فکر می‎کنند متأسفانه دستگاه‌های نظارتی هم به این امر ورود پیدا نکردند که چرا گوجه از کشاورز ارزان خریداری می‎شود اما رب گوجه‌فرنگی را گران می‎فروشند یعنی هم به تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ظلم می‎شود.

ایمانی بیان کرد: بعد از تحمل حدود هشت ماه زحمت، در حال حاضر نمی‎توانیم روی محصول قیمت‌گذاری کنیم در شرایطی که کشاورز گوجه را تولید کرده است اگر گوجه کمتر از یک‌هزار تومان خریداری شود فقط بخشی از هزینه را پوشش خواهد داد و درآمد و سود برای کشاورز نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشاورزان نمی‎توانند منتظر اقدامات مسوولان باشند افزود: گوجه در حال حاضر در زمین رسیده است اگر در آفتاب بماند از بین خواهد رفت مسوولان باید هر چه زودتر  برای رفع مشکل و بلاتکلیفی کشاورزان چاره‎ای اندیشیده کنند.

دبیر خانه کشاورز بیان کرد: وقتی از سطح زیرکشت محصولی آمار وجود دارد باید برنامه‎ریزی‎ها خیلی وقت قبل از برداشت محصول انجام شود با این وضعیت محصولات یکی‌یکی از گردونه کشت استان خارج می‎شوند چرا که وقتی محصولی صرفه اقتصادی نداشته باشد کشاورز دیگر اقدام به کشت نخواهد کرد.

به گفته ایمانی گوجه فرنگی تک محصولی است و در طول سال فقط یک بار تولید می‎شود از این رو در مصرف آب، سم، علف‎های هرزکش شاهد صرفه جویی خواهیم بود از سویی در تناوب زراعی نیز مؤثر است.

وی اذعان کرد: اگر تصمیم قاطع و مناسبی در خصوص گوجه فرنگی گرفته نشود کشاورزان مجبور به شخم محصول در زمین خواهند شد.

متأ‎سفانه سالهاست که شاهد سو مدیریت نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در اکثر بخش‎های مهم هستیم. مشکلات گوجه‌کاران، سیب زمینی‌کاران و باغداران گلستانی  در حالی هر ساله تکرار می‎شود که مسوولان با آگاهی از سطح زیر کشت، مقدار تولید و زمان برداشت اقدام عملی خاصی انجام نداده و تازه در لحظات آخر که اکثر محصولات به ورطه نابودی رسیده‎اند به فکر برنامه‎ریزی برای مشکلات خواهند افتاد.

این روزها گوجه گلستان در گرمای بیش از  ۴۰ درجه در حال نابودی است  و مسوولان ما تازه به فکر برگزاری جلسات چاره‌اندیشی با مدیران بالایی خود افتاده‎اند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.