کد خبر : 55487
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 - 5:22

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی:

سازمان تحقیقات کشاورزی نسبت به آموزش کشاورزان بی‌تفاوت نباشد / بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد است / تحقیقات کشاورزی باید به سمت تقاضا محوری حرکت کند

سازمان تحقیقات کشاورزی نسبت به آموزش کشاورزان بی‌تفاوت نباشد / بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد است / تحقیقات کشاورزی باید به سمت تقاضا محوری حرکت کند

بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نرم افزار وزارت جهاد کشاورزی بوده و انتظار داریم این سازمان نقشه راهی برای برون رفت از مشکلات فعلی و چشم انداز آینده ترسیم کند.

محمدجواد عسکری در گفتگو با خانه ملت با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد و امنیت کشور، گفت: وزارت جهاد کشاورزی که متولی بخش کشاورزی است از جمله وزارت‌خانه‌های زیر بنایی کشور در حوزه توسعه درون‎زا محسوب می‌شود که می‎تواند به رشد اقتصاد کشور کمک بالایی داشته باشد به‌گونه‌ای که با کمترین سرمایه‎گذاری بیش از سه برابر بخش صنعت بازدهی دارد.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی با بیش از سه میلیون بهره‎بردار، بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور محسوب می‌شود که حدود ۲۵ درصد مساعدت به اقتصاد ملی دارد و تقریباً ۴۵ درصد از جمعیت را در خود جای داده و به تبع ‎آن منبع اشتغال بالایی را فراهم آورده است.

عسکری افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نرم افزار وزارت جهاد کشاورزی بوده و انتظار این است که در سایه منابع انسانی متخصص و امکاناتی که در این سازمان تجمیع شده، بتواند نقشه راهی برای برون رفت از مشکلات فعلی و چشم انداز آینده بخش کشاورزی ترسیم کند.

وی گفت: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت‌ گرفته در سازمان تحقیقات، برخی از مشکلات مدیریتی و ساختاری باعث شده تا این سازمان مهم و حیاتی برای بخش کشاورزی نتواند رسالت خود که همان کمک به خودکفایی کشاورزی است دست یابد.

وی نبود مدیریت سیستمی بر نهاد تحقیقات کشاورزی و عدم دسترسی مدون به نیازهای بخش کشاورزی و بزرگ و پراکنده بودن ساختار تحقیقات کشاورزی در کشور را بدون توجه به برون‌داد موثر منطقه‌ای و ملی از جمله موانع این تاثیرگذاری دانست و گفت: سازمان تحقیقات کشاورزی باید به تحقیقات بنیادی دارای ارزش افزوده بالا مانند تحقیقات بذر، متناسب با نیازهای بخش کشاورزی و شرایط خاص کشور از جمله تحریم‌های موجود به صورت ویژه توجه کند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: باید سیر تحقیقات کشاورزی به سمت تقاضا محوری حرکت کند و در این میان ایجاد یک بانک بزرگ از تحقیقات موجود و انتقال پیوسته نتایج تحقیقات جدید می‌تواند در این مسیر موثر باشد.

وی، عنوان کرد: سازمان تحقیقات کشاورزی باید به سمت توسعه سرمایه‌گذاری و توجه به فناوری‌های نوین حرکت کند و در این میان حمایت مالی مستقیم یا جذب سرمایه‌گذار برای تحقیقاتی که ارزش تجاری‌سازی دارد، می‌تواند در شرایط فعلی و تحریم‌ها برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند.

محمدجواد عسکری با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات کشاورزی نمی‌تواند نسبت به آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: باید چرخه کار در سازمان‌ تحقیقات عملیاتی شود به نحوی که یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی سازمان در نظام کشاورزی کشور به سیاست‌ تبدیل و برای آن، برنامه اقدام در نظر گرفته شود، البته تدوین استراتژی همکاری بین مراکز تحقیقات کشاورزی استان‌ها و دانشکده‌های کشاورزی، می‌تواند در حل چالش‌های منطقه‌ای بخش کشاورزی مفید باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نوسازی در سازمان تحقیقات را امری لازم برای اصالت دادن به تحقیقات در دو سطح داخلی برای تولید محصول و در سطح بین‌المللی برای تجاری‌سازی محصولات و فناوری‌های حاصل از تحقیقات برشمرد و افزود: ضرورت دارد که در پروژه نوسازی سازمان تحقیقات به دو وجه جذب استعدادها و نخبگان و نیز فناوری‌های پیشرفته توجه کرد تا سازمان بتواند مسئله‌های پیش روی بخش کشاورزی را برطرف کند.

وی گفت: تامین منابع لازم برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری بر روی تولید بذور متناسب با اقیلم کشور بسیار ضروری است ودولت و مجلس باید کمک کنند تا منابع مورد نیاز این سازمان تهیه شود. البته سازمان هم باید مدیریت لازم را بر منابع داشته باشد و با استفاده از منابع از جمله اراضی در اختیار تنوع بخشی در تامین منابع مالی را در دستور کار قرار دهد و با حذف و مدیریت هزینه‌های غیرضرور به سمت بهره‌وری بیشتر حرکت کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.