کد خبر : 54664
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1399 - 6:42

افزایش قیمت تراکتور و کمباین، گرفتاری جدید کشاورزان !

افزایش قیمت تراکتور و کمباین، گرفتاری جدید کشاورزان !

در حالیکه فصل برداشت گندم است، گرانی تراکتور و کمباین معضل اصلی برای کشاورزان شده است.

در حالیکه فصل برداشت گندم محصول استراتژیک و دیگر محصولات زراعی مانند دانه‌های روغنی است گرانی تراکتور و کمباین معضل اصلی برای کشاورزان شده است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، گرانی تراکتور و کمباین در فصل برداشت محصولات اساسی و استراتژیک که برای کشور بسیار مهم و حیاتی است گرفتاری جدیدی برای کشاورزان شده است.

افزایش قیمت اینگونه ماشین‌آلات کشاورزی مسئله‌ جدیدی نیست. این افزایش قیمت‌ها از سال گذشته شروع شده و حتی سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی هم آن موقع نامه‌هایی برای کارخانه تراکتورسازی و وزارت صمت نوشت.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داده و گفته است با وجود آنکه تراکتورسازی کارخانه داخل توان تولید و توزیع ۱۵ تا ۱۸ هزار تراکتور را دارد اما در اواخر سال گذشته و امسال به دلیل مشکلات قیمت‌گذاری و ویروس کرونا امکان عرضه تراکتور به خوبی نبوده است.

به گزارش فارس، سال گذشته هم کارخانه‌های تراکتور محصولات خود را به بازار عرضه نمی‌کردند تا مسئولان را مجبور به تصویب قیمت بالاتری کنند اما سال گذشته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی زیر بار نرفت.

کامبیز عباسی از کاهش عرضه کمباین در بازار هم انتقاد کرد و گفت: کمباین‌سازی اراک که به صورت انحصاری کمباین غلات تولید می‌کند از ۲ ماه پایان سال گذشته تاکنون تقاضای جدیدی نپذیرفته است. چرا که می‌گویند قیمت فعلی برای آنها به‌ صرفه نیست.

به گفته این مسئول، قیمت کمباین نیز ۱۵ درصد افزایش یافته اما سازندگان از این قیمت‌ها ناراضی‌اند و تقاضای جدیدی را نمی‌پذیرند.

وی تأکید کرد: تقاضا برای کمباین غلات بسیار بیشتر است. کارخانه‌های کمباین‌سازی تنها توانایی تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه را داشته‌اند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در پیک برداشت غلات هستیم گفت: پنج ماهی است که کارخانه کمباین‌سازی اراک تقاضای جدیدی را نپذیرفته که با این وجود آسیب جدی به بخش غلات وارد می‌‌شود. به همین خاطر از حوزه صنعت تقاضا داریم که قیمت‌گذاری را مرتفع کند تا ناوگان ماشین‌آلات برداشت غلات به‌روزرسانی شود.

وی به مشکلات کیفی کمباین غلات هم اشاره کرد و گفت: عملکرد محصولات زراعی گندم به ۹ تا ۱۰ تن در هکتار رسیده اما دستگاه‌های کمباین ویژه عملکردهای ۴ تا ۴٫۵ هستند و باید فکری برای این وضعیت بشود.

به گزارش فارس، اظهارات این مسئول درباره مرتفع کردن قیمت کمباین و تراکتور از سوی وزارت صنعت بیشتر به معنی رضایت سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی است و نظر آنها هم افزایش قیمت است.

متأسفانه با توجه به افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکننده بخش کشاورزی پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور برای کمباین و تراکتور راحت نیست.

مسئولان یک بار باید به این موضوع توجه کنند که به جای انتخاب آسان‌ترین مسیر یعنی دست بردن در جیب تولیدکننده، راهکارهای مدیریتی کاهش هزینه را پیگیری کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد از کردستان چهارشنبه , ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۰۲

متاسفانه با این وضعیتی که الان در اینجا حاکم است کشاورزان باید محصول خود را به اضافه ی مبلغی از جیب خود هزینه ی نیز بپردازند وزمین هم روز به روز گرانتر میشود ودام هم وضعیت بدتری دارد چند ماهی است بازارهای محلی دام باتوجه به وجود بیماری کورونا نیست قیمت گوشت دام زنده ۲۹۰۰۰تومان میباشد در حالی هزینه علوفه وسبوس بسیار بیشتر است بجز هزینه کار افراد و…گوشت هم در قصابی ها کیلویی ۸۵۰۰۰ تومان توزیع میشود باید فکری به حال این وضعیت شود اقشار ضعیفی که از این طریق امرار معاش میکنند در وضعیت نامناسبی قراردارند