کد خبر : 32647
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1396 - 18:12

اعطای تسهیلات ارزان به واحدهای تولید خوراک دام

با معاونت برنامه‌ریزی هماهنگی‌ لازم را انجام داده‌ایم تا تسهیلات ارزان کم سود به این بخش اختصاص یابد.

با معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا تسهیلات ارزان کم سود به این بخش اختصاص یابد، مضاف بر اینکه کارگروهی برای برخورد با واحدهای غیرمجاز در استان‌ها باید تشکیل شود.

یک عضو اتحادیه تعاونی‌های کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: هم اکنون کارخانجات خوراک آماده دام با کمتر از ۳۵ درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کنند، اما معلوم نیست بر چه اساسی همچنان برای واحدهای جدید مجوز صادر می‌شود

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، در نشستی که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام و فعالان حوزه دام و طیور برگزار شد،‌ کیهانی عضو هیأت مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان به ارائه مجوزهای بی‌رویه به کارخانجات تولید خوراک دام و طیور اشاره کرد و گفت:‌ هم اکنون کارخانجات خوراک آماده دام با کمتر از ۳۵ درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کنند، اما معلوم نیست، بر چه اساسی همچنان برای واحدهای جدید مجوز صادر می‌شود و برای ما جای سوال دارد که چرا دولت به جای تکمیل ظرفیت‌های خالی بدون توجیه اقتصادی ظرفیت‌های جدید ایجاد می‌کند.

۴۰ درصد ناوگان کارخانجات تولید خوراک دام فرسوده است

وی به فرسوده بودن ناوگان و تجهیزات صنعت تولید خوراک دام اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد این ناوگان فرسوده است که سبب کاهش تولید و ایجاد موانعی بر سر راه تولیدکنندگان می‌شود. اکنون ۵۰ نوع محصول در کارخانجات خوراک آماده دام تولید می‌شود و در کنار آن سالانه حدود ۱۷ میلیون تن ضایعات در بخش کشاورزی داریم که واحدهای فرآوری پسماند می‌توانند آن را به خوراک آماده دام تبدیل کنند، اما حمایتی از این شرکت‌های دانش‌بنیان و فرآور نمی‌شود.

احداث دو واحد غیرمجاز تولید خوراک دام توسط دو کارمند وزارت جهاد

در بخش دیگری از این نشست افتخارالدین عضو دیگر اتحادیه‌های تعاونی‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان هم گفت:‌ در استانی مانند گلستان که ۴۱ واحد تولید خوراک دام فعالیت می‌کنند، به راحتی شاهدیم که ۲ تن از کارمندان وزارت جهاد کشاورزی منطقه کارگاه غیرمجاز تولید خوراک دام تأسیس کرده‌اند که این اتفاق ممکن در تمام نقاط کشور هم بیفتد و اگر چه حجم آن زیاد نیست، اما به این صنعت ضربه می‌زند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته بود که آسیاب و میکسر از واحدهای پرورش طیور برداشته شود، ولی متأسفانه این تجهیزات از سالهای قبل همچنان وجود دارد، در حالی که در صنعت پرورش طیور اروپا منسوخ شده است و آنها از خوراک آماده استفاده می‌کنند.

مشکلات مالیاتی و دریافت نکردن یارانه در بخش خوراک دام مسئله دیگری بود که رحیم افضلی یکی دیگر از اعضای اتحادیه تعاونی‌های دام، طیور و آبزیان به آن اشاره کرد و گفت:‌ در دنیا سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار یارانه به این بخش اختصاص می‌یابد و مالیات آن هم صفر است. مضاف بر آنکه بخش خوراک دام خدمات بیمه‌ای و تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند، اما در کشور ما یارانه‌ها مقطعی است و سایه سیاست روی اقتصاد ما افتاده است.

افضلی با اشاره  به اینکه تجارت سالانه خوراک دام یک میلیارد تن است افزود:‌ پیشنهاد می‌کنیم کارگروهی با اعضای کمیسیون مجلس و کارشناسان امور دام و بخش خصوصی تشکیل شود و ما انتظار رانت و سوبسید نداریم، بلکه به دنبال ایجاد رقابت سالم هستیم.

در بخش دیگری از این نشست حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام هم به ضرورت استفاده از خوراک دام در واحدهای پرورش طیور اشاره کرد و گفت: این مسئله در بهبود ضریب تبدیل و کاهش هزینه‌ها در واحدهای پرورش بسیار مؤثر است و ما سالانه ۸ تا ۹ میلیون تن خوراک طیور در کشور دهم در ضریب تبدیل ما بهبود ایجاد شود سالانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن در خوراک دام و طیور صرفه‌جویی کرده‌ایم.

اختصاص تسهیلات با سود اندک به واحدهای تولید خوراک دام

وی همچنین در مورد نبود تسهیلات برای به روز کردن ناوگان و تجهیزات کارخانه‌های خوراک آماده طیور،‌گفت: با معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا تسهیلات ارزان کم سود به این بخش اختصاص یابد، مضاف بر اینکه کارگروهی برای برخورد با واحدهای غیرمجاز در استان‌ها باید تشکیل شود.

وی همچنین از ارائه خوراک نهاده به کارخانه‌های تولید خوراک دام خبر داد و گفت: با شرکت پشتیبانی امور دام هماهنگ کرده‌ایم، تا در هر استانی کارخانه‌های خوراک دام بتوانند مواد اولیه‌شان را به سهولت از این طریق دریافت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسين صادقي دوشنبه , ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۵:۵۴

سلام كارخانه خوراك دام بدون دامداري بي معني است پس هر كارخانه خوراك ام حتما بايد يك دامداري نيز داشته باشد