کد خبر : 32456
تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1396 - 17:09

توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی

متاسفانه بخش صنعت کشور به حوزه ماشین آلات کشاورزی کم توجه بوده است.

مقام مسئول: ۱۵ هزار میلیارد ریال برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی تا پایان سالجاری اختصاص می یابد

کامبیز عباسی ضمن ابراز امیدواری از جذب کامل این خط اعتباری، با اشاره به اینکه فضای خوب سرمایه گذاری در قالب پرداخت مشوق‌ها و تسهیلات در دولت به وجود آمده است؛ بیان کرد: در چهار سال گذشته بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال( پنج هزار میلیارد تومان) سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفته و باعث افزایش تعداد تراکتور به میزان بیش از ۸۰ هزار دستگاه و ۱۸۰ هزار دستگاه انواع ادوات دیگر کشاورزی شده است.

** کاهش ضایعات غلات با توسعه مکانیزاسیون
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با توسعه مکانیزاسیون ضایعات برداشت غلات به کمتر از ۵٫۷ درصد رسیده است؛ از آن به عنوان رشد چشمگیری در این حوزه نام برد.

** ٨۵ درصد برداشت برنج مکانیزه شد
عباسی افزود: همچنین در حوزه مکانیزاسیون برنج از برداشت مکانیزه ۱۵ درصد مزارع شالیزار به ۸۵ درصد رسیدیم و بیش از ۶ هزار میلیارد ریال (۶۰۰ میلیارد تومان) سرمایه گذاری در این زمینه اتفاق افتاد.

** گسترش مکانیزاسیون به جنگلداری و مرتع داری
رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این که در حوزه مکانیزاسیون صنعت شیلات و دام و طیور نیز اقدام های خوبی صورت گرفته است، افزود: به تازگی به مکانیزاسیون گیاهان دارویی نیز ورود پیدا کردیم و برنامه‌هایی نیز برای مکانیزاسیون جنگلداری و مرتع‌داری نیز داریم.
وی ابرازامیدواری کرد تا پایان برنامه ششم توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به اتمام برسد.

**پایداری در تولید را دنبال می‌کنیم
عباسی با اشاره به اینکه در کشاورزی با روش‌های گذشته دستیابی به تولید پایدار ممکن نیست؛ گفت: ما به دنبال رکورد زنی و افزایش تولید نیستیم بلکه به دنبال پایداری تولید در بخش کشاورزی هستیم چرا که با گذر زمان و تغییرات اقلیمی، راهی جز ورود به تکنولوژی‌های نوین نداریم.

** استانداردسازی تجهیزات کشاورزی به ١٢٠٠ مورد در سال
وی به توجه سازمان متبوع خود برای تعریف استاندارد در حوزه تجهیزات و ماشین آلات آبیاری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای تعریف استاندارد و استانداردسازی در حوزه لوازم و تجهیزات آبیاری و ماشین آلات کشاورزی اهمیت زیادی قایل هستیم به طوری که آمار استانداردسازی را که در دولت قبل سالانه ۲۵۰ مورد در سال بود به ۱۲۰۰ مورد در سال رساندیم.
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی یکی دیگر از عوامل مهم برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی را برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه «آی فارم» (IFARM ) نام برد.
عباسی گفت: یکی از اولویت های ما این است که در نمایشگاه آی فارم کشاورزان به عنوان اعضای اصلی حضوری پررنگ داشته باشند چرا که بحث پایداری تولید به کمک مکانیزاسیون در کشاورزی خصوصا با تغییرات اقلیمی اخیر و افت کیفیت خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.
این مقام مسئول ادامه داد: حضور ماشین آلات و ادوات با کیفیت کشاورزی از یک سو و حضور کشاورزان به عنوان بازار تقاضا از سوی دیگر در نمایشگاه آی فارم حائز اهمیت است و سیاست ما نیز در نمایشگاه حول محور کشاورزی مکانیزه و کاهش تقاضای آب و بهبود مواد آلی در خاک است.

**کم توجهی صنعت به ماشین آلات کشاورزی
عباسی با اشاره به استقبال کشاورزان از ماشین آلات کشاورزی داخلی گفت: با این وجود متاسفانه بخش صنعت کشور به حوزه ماشین آلات کشاورزی کم توجه بوده و یکی از دلایل نبود سرمایه گذاری در این بخش همین موضوع است که امیدواریم بخش صنعت جایگاه ماشین آلات کشاورزی را احصا کند چرا که این بخش به طور قطع با صنعتی مثل خودرو متفاوت است و امنیت غذایی و بالطبع امنیت ملی را برای ما در پی خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.