کد خبر : 32437
تاریخ انتشار : جمعه 16 تیر 1396 - 11:47

احداث باغات دیم در اراضی شیب دار کشور

باغ های دیم در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور احداث می شود

سطح زیرکشت محصول های گلخانه ای کشور به ۴۸ هزار هکتار می رسد

محمدعلی طهماسبی در نشست ستاد توسعه باغ های دیم کردستان با بیان اینکه هم اکنون ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار گلخانه در کشور فعال است افزود: ۱۶ هزار و ۷۶۰ هکتار از میزان ۴۸ هزار هکتار برنامه ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه اجرا می شود.
به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون چهار کارگروه برای توسعه سطح زیرکشت گلخانه های کشور تشکیل داده تا تمام توسعه ها با استفاده از توان فنی و مهندسی انجام شود.
وی افزود: این وزارتخانه طی تفاهم نامه ای با وزارت علوم، رشته کارشناسی ارشد توسعه محصول های گلخانه ای را به تصویب رسانده و انتظار می رود پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها مقطع دکترای این رشته را با استفاده دانش کشورهای خارجی تاسیس کنند.

** باغ های دیم در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور احداث می شود
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باغ های دیم در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار احداث می شود افزود: برای تحقق این هدف، احداث ۶۰ هزار هکتار در سال جاری هدف گذاری شده است.
به گفته وی، سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از این میزان در دستور کار قرار گرفته و لازم است استان های مستعد اجرای این طرح از جمله کردستان برای جذب سهمیه بیشتر تلاش کنند.
وی افزود: مهمترین هدف از اجرای این طرح حفظ آب و خاک کشور بوده و با توجه به اینکه آب مورد نیاز این باغ ها از بارش های طبیعی تامین می شود توسعه آنها علاوه بر استفاده بهینه از آب، باعث جلوگیری از فرسایش خاک است.
به گفته وی، اراضی شیب دار در استان های حاشیه رشته کوه های البرز و زاگرس از جمله کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، فارس، اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران اجرا می شود.
طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر ۲ روزه خود به کردستان از باغات سه شهرستان سروآباد، مریوان و کامیاران بازدید کرده است.
طرح اراضی شیب دار در هشت هزار هکتار از اراضی دیم کردستان اجرا می شود که امسال اجرای سه هزار هکتار آن در دستور کار قرار گرفته است.
این طرح در شهرستان هایی اجرا می شود که میانگین سالانه بارش آنها بیش از ۳۵۰ میلیمتر بوده و در زمان حاضر عمده محصول مورد هدف این طرح توسعه انگور دیم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.